Wat is Hubspot en wat kun je met deze CRM Software?

Hubspot logo

HubSpot biedt tools voor social media marketing, content management, web analytics, landing pages, customer support, en zoekmachine optimalisatie. Veel van de tools die HubSpot te bieden heeft zijn ontworpen om meer klantgericht te zijn. De belangrijkste taak van een CRM zoals HubSpot is het opslaan en organiseren van jouw klanten en contacten. Al hun gegevens, en alle communicatie die je met hen hebt gehad kun je met hubspot op één plaats opslaan. In dit artikel lees je meer over het gebruik van de Hubspot Software.

Wat is Hubspot?

HubSpot is alles-in-één software voor marketing, sales, operations en klantenservice met een volledig gratis CRM in de kern. Hubspot valt onder ‘inbound marketing’, dit houdt in dat er maximale waarde wordt gecreëerd voor de klant in alle facetten van het aankoopproces. Dus zowel in de operations, als in de marketing, sales en klantenservice. Alles moet naadloos op elkaar aansluiten en de klant moet een gepersonaliseerde ervaring voelen. De software van Hubspot is hier uitermate geschikt voor. Hieronder lees je hoe Hubspot kan bijdragen in de verschillende fasen van het aankoopproces.

Hubspot platform

Operationele Software

Met HubSpot’s operations software (Operations Hub) kun je jouw gehele bedrijfsproces automatiseren en klantgegevens synchroniseren om jouw team op één lijn te brengen. Al jouw personeel dat werkt aan operations weet hierdoor precies wat er waar nodig is. Op deze manier is jouw team alert en kunnen ze zich snel aanpassen aan de veranderende behoeften van jouw klantenbestand. Het biedt onder andere datasynchronisatie, programmeerbare automatisering en tools voor data overzichten.

Er is een gratis versie beschikbaar, maar mocht je meer functies nodig hebben dan betaal je €41/m voor het Starter pakket en €622/m voor het Professional pakket.

Hubspot Operations Hub

Marketing Software

Met HubSpot’s marketingsoftware (Marketing Hub) kun je gemakkelijk marketing campagnes en email funnels maken. Met de marketinganalysefunctie kun je gegevens en rapporten van elke deel van de campagne bekijken en deze optimaliseren. Denk hierbij aan landingspaginas, social media, AB-testing etc. Je hebt zelfs toegang tot een concurrentie analyse rapport. Zo kun je jouw marketing effort vergelijken met andere bedrijven binnen dezelfde branche.

Er zijn gratis marketing tools beschikbaar, maar mocht je meer marketing tools nodig hebben dan betaal je €41/m voor het Starter pakket, €740/m voor het Professional pakket en €2.944/m voor Enterprise.

Hubspot Marketing Hub

Sales software

HubSpot’s verkoopsoftware (Sales Hub) verhoogt de verkoopproductiviteit met tools voor rapportage en verkoopanalyses. Het is bedoeld om sneller sales te maken en het verkoopproces aangenamer te maken. Deze effectieve alles-in-één verkooptool helpt jouw verkoopteam meer deals te sluiten, klantrelaties te versterken en het proces te stroomlijnen.

Er zijn gratis sales tools beschikbaar, maar mocht je meer functies nodig hebben dan betaal je €41/m voor het Sales Starter pakket, €414/m voor het Professional pakket en €1.104/m voor Enterprise.

Hubspot Operations Hub

Klantenservice software

HubSpot’s klantenservice software (Service Hub) helpt je om een betere relatie te krijgen met je klanten. Deze software bestaat onder andere uit chat tools, helpdesk automatisering, kennisbank functionaliteit, klantfeedback enquêtes en rapporten om de interactie met klanten te verbeteren.

Er zijn een aantal gratis service tools beschikbaar, maar je betaald €41/m voor het Starter pakket, €331/m voor het Professional pakket en €1.104/m voor de Enterprise functionaliteiten

Hubspot Service Hub

Content Marketing Software

HubSpot’s content marketing software (CMS Hub) helpt content creators en ontwikkelaars om professionele en gebruiksvriendelijke websites en pagina’s te bouwen. Je vind hier een Drag-and-drop editor, SEO aanbevelingen en website templates en themes.

Het CMS test je gratis uit, maar het starter pakket komt neer op €21/m voor het Starter pakket, €331/m voor het Professional pakket en €1.104/m voor de Enterprise software.

Hubspot CMS Hub

HubSpot Kosten

De HubSpot software pakketten kun je zowel los kopen als in een bundel. Wil jij je bijvoorbeeld alleen richten op Sales, dan kun je alleen de sales software aanschaffen. Let er echter op dat sommige functies niet goed werken al koop je alleen een los pakket. Hubspot werkt pas echt volwaardig al sluiten de verschillende facetten op elkaar aan. Zo is marketing en sales veel in elkaar verweven en doe je er dus beter aan om een bundel te kopen. Je kunt je eigen bundel samen stellen of een door Hubspot samengestelde CRM Suite aan te schaffen.

Zo kun je kiezen uit Starter, Professional en de Enterprise bundle.

Starter bundel

De Starter bundel kost €41 per maand en geeft jouw toegang tot

  • Marketing Hub Starter
  • Sales Hub Starter
  • Service Hub Starter
  • CMS Hub Starter
  • Operations Hub Starter

Je kunt in dit pakket tot 1,000 klanten (contacten) importeren. Heb jij meer klanten? Dan moet je extra betalen of overstappen naar het Professional pakket.

Professional Bundel

De Professional bundel kost €1.474 per maand en geeft jouw toegang tot alle tools van:

  • Marketing Hub Professional
  • Sales Hub Professional
  • Service Hub Professional
  • CMS Hub Professional
  • Operations Hub Professional

Je kunt in dit pakket tot 2,000 klanten (gratis) importeren. Is jouw bedrijf groter en heb jij meer ambitie? Dan kun je ook gebruik maken van Hubspot Enterprise.

Enterprise Bundel

De Enterprise bundel start op €3.680 per maand en geeft jouw toegang tot oneindig veel tools van:

  • Marketing Hub Enterprise
  • Sales Hub Enterprise
  • Service Hub Enterprise
  • CMS Hub Enterprise
Hubspot bundle prijzen

Praktisch voorbeeld hoe je Hubspot kunt gebruiken

Een praktisch voorbeeld van de voordelen van Hubspot is de mogelijkheid tot Cross-selling met behulp van A/B testen

Om dit te doen:

  1. Begin met je gratis aan te melden bij HubSpot. Hubspot zelf is klantgericht, de installatie zou eenvoudig moeten zijn. Hubspot laat je stap voor stap kennismaken met het platform en de Hubspot helpdesk staat bekend om zijn uitstekende service.

  2. Het volgende is om je doelgroep te segmenteren. Dit kun je doen door zogenaamde buying persona’s te maken. Hiermee kun je eenvoudig je doelgroepsegmenten indelen. Persona templates zijn te downloaden op Hubspot.

  3. Nu je je buyer persona’s hebt, moet je customer journeys in kaart brengen. Het is het makkelijkst om te beginnen met een voorgemaakt sjabloon dat kan worden gedownload op Hubspot en het vervolgens aan te passen aan jouw persoonlijke voorkeuren. Je kunt ook bepaalde waarden toevoegen aan bepaalde customer lifetime cycles. Zo kun je inschatten hoeveel euro’s je in de ‘pipeline’ hebt zitten.

  4. Het volgende wat je moet doen is je productaanbod afstemmen op de customer journey. In Hubspot is het gemakkelijk om individuele klant ID’s naar de volgende fase van de customer journey te slepen of dit proces te automatiseren. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld kunt instellen dat een buyer persona die product X kocht ook product Y misschien zou willen. De mogelijkheden in Hubspot zijn eindeloos, je kunt bijvoorbeeld een buyer persona maken die ‘X’ heeft gekocht en naar ‘Y’ heeft gekeken zonder naar ‘Z’ te kijken. Voor deze persona kun je vervolgens een persoonlijke e-mail instellen. Wanneer een bepaalde klant ID in deze buyer persona valt ontvangt hij/zij de gepersonaliseerde e-mail.

  5. A/B-testing kan worden gebruikt voor verschillende klant-ID’s binnen buyer persona’s. Dat wil zeggen dat de helft van de klanten-ID’s een kortingscoupon ontvangt en de andere helft niet. A/B-testing kan worden gebruikt om te zien of een bepaalde kortingscoupon in deze e-mail winstgevend is of niet. Zalando is hier een meester in, maar wees je ervan bewust dat klanten misbruik kunnen maken van je gulheid. Dat wil zeggen, als ze weten dat ze een korting krijgen voor een complementair product na aankoop van een bepaald artikel, zullen ze misschien vermijden om twee producten tegelijk te kopen.

HubSpot heeft integratiemogelijkheden voor de bekende tools en apps die je momenteel gebruikt om werk te automatiseren en productiviteit te verhogen. Denk hierbij aan Facebook Messenger, SEMrush, Mailchimp, Google Ads, Search Console, WordPress etc. Dus als je wilt, kun je eenvoudig de klantgegevens die je al hebt importeren in Hubspot.

Hubspot heeft eindeloos veel functies, maar hoe meer je van Hubspot wilt profiteren, hoe meer je uiteindelijk zal moeten betalen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top